松下村塾しょうかそんじゅく教育きょういく

松陰しょういん塾生じゅくせいともまなぶということがその基本方針きほんほうしんであり、「松陰しょういん)はおだやかにひとさとし、みずかさとみずかかえりみるところあらしむるようにと心掛こころがくるものなり」とわれていたと、塾生じゅくせいのこしているように、自主的じしゅてき学習がくしゅう個性尊重こせいそんちょう教育きょういく目指めざしていた。また、こまかい規則きそくにとらわれないのは、形式的けいしきてきなものではなく、より誠実せいじつ人間関係にんげんかんけいをつくりしたかったからである。実家じっか杉家すぎけこめつきだい台柄だいから)がのこされているのは、勤労きんろう学問がくもん両方りょうほう大切たいせつかんがえていたからである。

Education on Shokasonjuku Academy

The fundamental principle of Shokasonjuku Academy was that Yoshida Shoin and his students learned together. It was said, "I (Yoshida Shoin) should calmly instruct others and realize myself and be introspective myself." The students left this record, indicating their commitment to self-directed learning and respecting individuality in education.
Furthermore, their avoidance of strict rules was not about mere formal ones but aimed at creating more sincere human relationships.
The preservation of the Sugi family's rice-hulling platform (daigara) reflects their value of both labor and education, as they considered the importance of both aspects.