松下村塾の教育
松陰と塾生が共に学ぶということがその基本方針であり、「余(松陰)は穏やかに人を諭し、自ら悟り自ら省みる所あらしむる様にと心掛くるものなり」と言われていたと、塾生が書き遺しているように、自主的な学習、個性尊重の教育を目指していた。また、細かい規則にとらわれないのは、形式的なものではなく、より誠実な人間関係をつくり出したかったからである。実家の杉家の米つき台(台柄)が残されているのは、勤労と学問の両方を大切に考えていたからである。
Education on Shokasonjuku Academy
The fundamental principle of Shokasonjuku Academy was that Yoshida Shoin and his students learned together. It was said, "I (Yoshida Shoin) should calmly instruct others and realize myself and be introspective myself." The students left this record, indicating their commitment to self-directed learning and respecting individuality in education.
Furthermore, their avoidance of strict rules was not about mere formal ones but aimed at creating more sincere human relationships.
The preservation of the Sugi family's rice-hulling platform (daigara) reflects their value of both labor and education, as they considered the importance of both aspects.